Thursday, June 21, 2012

Tragedi semalam 20 June 2012

Semalam kan aku beli natang nih ! Beli sekor aje sebab malas la nak bazirkan duit ! Yelahhh ..RM29 sekor, kang beli dua dah jadik 58 ..macam membazir la pulak ! Main sekejap kang jahanam ! Dah masak dah peel derang ! Dah lama nampak dah , cuba tahan hati dari beli tapi sebab teruja dengan keCUTEan natang nih akhirnya tanpa sengaja terOrder !

Plannya biarla derang main sama² ! Sharing is caring kannn ! So malam tu balik kerja bagi kat tangan Sarah..tak sampai 5 saat dah bertumbuk dengan Zafry ! Tarik tarik pastu nanges dua² ! Kang tarik semula ..pastu sebelum nangis Sarah cakar muka Zafry ! Dah dia plak replace tugas kucing nih..main cakar-cakar !!

Dah telinga bingit akhirnya aku umpan Zafry dengan Samsung Note..tapi bukan aku punya,adik aku punya ! Yg aku punya simpan kemas dalam beg ! Wahahaha..gila ?? Note tu kot nak bagi dia buat main ! Kebetulan Note adik ada kat tangan aku..dia bagi suh aku godam !

Ahaaaaa...nasib baik umpan mengena ! Kusyuk tu main game Kuli belasah Boss bagi berdarah ! Aku pon tak tau nama game tu ! Adik aku kategori mengommm..ntah game apa dia save ! Bila Zafry klik aje boss tu masuk bebel bebel bebel pastu klik kat brg tepi kuli tu, kuli tu bangun amek barang tu hempuk boss sampai mati berdarah ! Atoiiii ..kurang kasih syg org yg create game nih...kannnnn !

Tak lama dia main dia cakap "Mama ..nak beyak !" So aku suruh la pegi toilet ! Aku pon sambung kerja nak sidai kain ! Ibu bekerjaya kannn..malam aje boleh bekerja kat umah ! Aku tak perasan pulak Sarah dah berenti main kucing tu !  So ...lepas tu..ishhh ! penat nak tulis ! Baca nih ..aku ada tulis kat status FB :
Tgh sidai kain. Zafry dlm toilet tgh biyak. Lama dia kat dlm. Bila jenguk dia tgh mandikan patung Tom Cat yg di belikan td. Darah menyirap ke kepala. Mcm tak boleh kwl diri rotan dia td. Geram sgttt. 5 minit lepas tu tgk dia diam smbil mkn biskut. Dekat dgn dia, baru je nak peluk dia tiba2 menangis sedih smbil ckp " abg tanak syg mama!".. Uwaaaaa!! Gila bersalah!! Kesian diaaaa :'(

Abesss mood mlm ni. Tambah lg di bgtau adik sendiri tgh sakit..aduhai Ika!! Cepatlah sembuh!!
Kannnn..korang tau aku rotan dgn pemenda ?? Dgn getah paip yang dia guna siram kucing tu ! Entah pasal apa hilang kawalan diri ! Tak pernah lagi buat macam tu ! nasib baik takde kesan apa². Tapi seyes ..kenakalan mereka buat kadang terlupa !! Dah pukul baru rasa menyesal ..Huhuhuhuhu !

Bila dah dalam keadaan macam tu mula la teringat kisah lama ! Kisah anak kawan yang buat peel sampai mak dia naik bengang ! Di marah anak rupanya besok tu si anak meninggal accident ! Dia dah tahu agaknya itu saat akhir dgn mak dia..tu pasal dia merengek buat peel ! Huhuhuhu..bila teringat menda nih cepat² sedarkan diri ! Cepat² aku peluk mintak maaf dengan dia !

Bangun pagi tadi tengok Zafry dah tak ada. Baba dah antar siap² g umah kakak ipar yang jaga dia. Pastu pandang kat atas meja nampak kucing ni tegap aje kat situ ! Huhhh..pasal ko aku belasah anak ! Amek natang tu pastu cakap " Adikkkk..bangun mandi pegi sekolah !" kejutkan Qistina masa tu...Dia pon ngajuk cakap aku..Yehaaaa !  Tak rosak...kena mandi tapi masih berfungsi ! Fuhhh lega !!

Suami kat tepi pandang daku sambil tersenyum ! Hehehehehehehe...




Tuesday, June 19, 2012

Bertepuk sebelah tgnnn..takkan bunyik !

Ku dapat komen ini  
"Akak..akak tak lalu, senang cakap ! Saya pon tak tau nak elak caner !"
Komen di beri pada status yang berunsur rumahtangga
Oh yee...sebelum itu nak bagitau aku bukan kaunselor
Takde banyak mana pon pengajaran boleh di beri
Tapi pengalaman itu lagi mahal sebenarnya
Bercerita dari apa yang pernah di lalui lebih membuat kita merasa duduk perkara sebenar !

Komen itu pasal hubungan orang ke 3
Hahaha..dengan beraninya ku menulis di blog ini
Ku menasihat kerana pernah melalui !
Bukan nasihat kosong !
Bukan nasihat manis mulut !
Tapi semua itu dah di tempuh !!


Bila suami cakap "Abang tak tahu caner boleh terlayan dia.,abang tak nak pon!"
Itu alasan seorang penipu !
Bila isteri cakap "Sayang tak buat ! Dia yang dtg tiba²"
Itu juga alasan seorang penipu !
Buat la macam mana pon
Bertepuk sebelah tangan TAK AKAN BERBUNYI !
Sebelah tangan pada angin yee..bukan pada objek lain !
Cerita pada aku ..mana ada orang boleh paksa kita buat menda yg kita tak suka !!
So bila dah buat hubungan terlarang tak perlu lah salahkan sebelah pihak !

kredit pic to google
Ingat lagi ..pernah satu ketika
Gara² orang yang ku hubungi tak ada di tempatnya
Panggilan di sambut oleh lelaki itu
Mesra...dari nak cari kawan boleh berborak dengan dia !
Dan ku tinggalkan no henpon dgn harapan org yg di cari itu akan menghubungi semula

Selang sehari dua aje
Dapat panggilan dari lelaki itu
Tak tau caner boleh layan
Memang boleh hanyut ..sangat mengambil berat !
Pagi tengahari petang akan telepon
Dah macam suami sendiri

Tapi tak lama !
Tak sampai berapa hari pon tiba² perasaan GELI menguasai diri
Terpikir "Kenapa dia ni lebih sgt ? "
"Kenapa dia ni nak ambik berat sangat?"
"Kenapa dia panggil aku sayang sedangkan hak itu untuk suami sendiri !"
"Kenapa aku bagi ruang sedangkan dia tak layak pon untuk keistemewaan itu ! Keistemewaan yang sepatutnya hanya milik suami aku sendiri !"

Tiba² mcam sedar dari lamunan
Dan ingat lagi bila dia call aku cepat² cakap "Suami saya dah tau pasal awak ! Jgn call lagi !"
Padahal suami aku tak tau apa pon masa tu !
Aku ingat lagi di hantar dgn sms yang merayu
Tapi itulahhh ..bertepuk sebelah tangan tak akan berbunyi !

Sedangkan suami kita nak kat kita pon terketar nak salam tangan tok kadi
Menggigil kepala lutut nak mintak izin dengan ayah kandung kita
So kenapa aku nak bagi sesenang itu untuk orang yang takde kena mengena kan ???

Kesimpulannya..selain dari Bertepuk sebelah tgnnn takkan bunyik !
Isteri² kena ingat ...suami boleh akhiri kecurangan dengan sebuah ikatan
Tapi kita seorang wanita selagi talak tidak di lafazkan
Sampai bila² kita menanggung dosa
Dosa kerana menyintai lelaki lain selain dari suami sendiri !




Monday, June 18, 2012

Selamat Hari Bapa !! We Lebiyu Baba !

Sabtu lepas bawak anak² makan Pizza kat Selayang Mall
Ahaaaa..sebenarnya malas masak
Tapi buat la alasan anak² nak makan kannnn
Then kebetulan Hari Bapa kan..so celebrate sekalikkk !

Jom layan gambor :

Sarah tgh gendang meja dgn sudu pisau garfu bagai !

Qistina dengan abang Is !

Sarah plak dgn abang Is

Qistina dgn kakak Yun dia yg garang !

Okeyy .. 2 hero hati shaye !

Pizza sampai ..nyum nyum nyum

Org nak tolong takmoh..sampai mama habis 2 keping dia belum berjaya potong !

Hepi tengok derang hepi !

Qistina lagikkk!

Okeyyy..sudah makan ! Bil sampai ...
Okbai !


Sahabat !

Salam & Selamat Pagi !
Feeling agak stabil bila bilik boss G E L A P
Hahahaha ...gilo ! Berani tulis cenggini dop ?
Takpeee ...boss aku sporting ..bole beza mana gurau mana mintak penampar !

Hurmmm..awat ye tajuk kali ni Sahabat
Aku bukan nak cerita pasal sahabat sebenarnya
Nak upload gambar makan pizza dgn anak² !
Tapi takpeee...karang² bolehhh !

Cuma itu lahhh ..
Ada sikit pesanan untuk mereka yg tau duduk sebenarnya
Aku tak paksa orang untuk terima aku sbg sahabat
Tak de org pon nak di benci oleh org lain tak memasal
Tapi terus terang ..mulai dari saat ini aku cuma menghargai mereka yg benar² menghargai !
Yang depan baik belakang macam² ..ku sudah tau siapa kamu !

Dont wori ...aku pon tau kottt kawan tidak tak membawa apa² makna
Tapi jangan lupa sahabat yang kamu mengadu itu asalnya sahabat aku !
Mereka tau siapa aku !!

Kamu boleh cerita apa saja tentang aku
Tapi jangan lupa..dosa sesama manusia hanya di ampunkan bila kita dtg pada dia memohon !

Uishhhh ..ayat dah tak tersusun
Tapi itulah ..aku tidak mintak di benci kerana keaktifan aku di FB !
Tak perlu melabelkan aku sombong sbb punya kawan yg ramai
Sbb kalau kamu betul sahabat aku ..sure kamu tahu siapa aku !

Mekaseh ! Entry feeling artis ! Tanak baca takpe ! Dah baca kalau sudi memahami ..love u deep deep !

APABILA KITA INGIN BERSAHABAT JANGANLAH KERANA KELEBIHANNYA KERANA MUNGKIN DENGAN SATU KELEMAHAN KITA AKAN MULA MENJAUHINYA !
Salam !


Friday, June 15, 2012

Memori Itu Indah !

Tadi aku selongkar drawer opis, nak cari buku bank anak² ! Nak tengok nombor IC..nak check keputusan periksa ikut on9 ! Tgh selongkar terjumpa gambar² lama ..huhuhuhu ! Indahnya saat itu (skrg lagi indah!) ...banyak kenangan ! Yang penting size aku dulu..huhuhuhu lagik ! Malas cakap byk ..jom tengok !!

Masa ni anak sorang ..umur 21 kot masa nih (",)
Ni pon masih anak sorang ..dah jadik ibu tunggal masa nih :p
Saya 2 dari kiri..dgn kwn² opis lama..masih anak sorang !! Belum ada pengganti ..hahaha
Yeahhh..dia baru turun dari langit ! Cinta baru nak berputik ..tgn pon tak berani pegang lagikkk !
Haaaaa ...ini dah sah jadik suri hati dia ! Dah ada 2 org anak dgn dia ..yg belakang tu dari kiri Yun..2 yg baju itam anak tiri daku ! Gambar 3 tahun yang lalu nehh..masih tak bertudung..rambut berkaler bagai !! Degil ?? Yeaa..masih degil !!
Dan ini ..terbaru !! Sempurna sungguh hidup dengan mereka ! Cinta nyawa saya semua nih ! tapi tgk si Yun tak tgk kamera la pulakkkkk..asik duk borak !!
Hehehehe...memori ini sungguh indah ! Insyaallah akan terus melalui keindahan bersama mereka semua !! Oh yeeee..ini gambar anak² masa kecik ku copy paste tadi kat FB :

Okbaiii ! Love u deep deep !


Himpunan Cerita Tentang Shiela Firdaus ...Lagi !

kaitan gambar dgn status ?? entahhh .....

Tiada apa yg cukup menggembirakan bila berjaya menjadi tempat utk sahabat meluahkan ! Menitis air mata bila di kabarkan kata² telah menyatukan semula ikatan yg terputus ! Semua manusia tidak sempurna tapi kita masing² boleh melengkapi kan ? Tak ada apa yg di beri sebenarnya..hanya tanggungjawab sbg kawan, walau hakikat persahabatan ini hnya terjalin di laman muka buku !! **Kat sekolah dulu aku ada 2 3 org aje adik angkat ! Tapi kat sini ..uwaaa ! Terharu ! Di sayangi oleh kamu, kamu membuat diri cukup di hargai ! Terima kasih krn meletakkan kepercayaan itu ! Tenkiyu also to Mark ..bagi aku adik badik sepusat sepusing mak bapak asing² yg banyak !!
Byk sgt org jahat skrg ! Nk senang atas keringat org lain ! Lpas ni rasanya dtg keja handbag nak masuk bonet ! Masa drive tu cuma bawak satu wallet lain yg dlmnya cuma ada lesen , IC ngn sekeping duit soploh hinggit ! Oh yeee ..hp pon pegang Nokia 3310 pnya ! Baling peragut pon dia boleh jatuh motor pakej koma skali !!
Umur persaraan kakitangan swasta wajib 60 tahun ? Ohmaiii ..bagi can main ngn cucu la pulakkk !! Tapi ..skrg upkan pada 60, nanti tak lama lagi tak tau up lagi ke tak ! Cuma yg menjadi kerisauan aku nih ..BILANYA boleh merasa EPF tu ?? Haiyoooo ! Takpelaaa !! Darling ! I dah taruk 50% EPF I atas nama U ..lagi 50% di bahagi antara anak² ! Pesan byk tak guna sbb kalau dah mati I dah tak tau apa U akan buatkan ?? Cuma ingat ..itu amanah ! Duit itu untuk U besarkan anak²..kalau U buat kenduri kawen ..kita jumpa aje kat akhirat nanti ! Siapkan jawapan bila di tanya di SANA nanti ye darling !!! Okbai !
Seyes kenot go dgn wanita yg memandang ikatan perkahwinan itu satu menda yg menyusahkan sedangkan dia sendiri masih bergelar seorang isteri!! Tak perlu sgt kot labelkan lelaki itu mcm2..negara kita ada undang2, klu dah benci sgt cakap betul2. Ni takkkk..blkg burukkan tapi besok rambut basah!! Sahaja aku angkat cetong la pulakkkk!! Selamat Khamiss!!
Tahukah anda kemarahan seorang pemandu di jalan raya terhadap pemandu lain boleh di redakan hanya dgn cara mengangkat tgn pd dia? Pastikan juga bukan hanya jari tengah yang tegak ke atas yer!! Ingat tau..angkat tgn, tegakkan SEMUA jari dan ukirkan senyum pada dia, sy jamin dia tak jadi marah..confirm!!!
Lagi satu ! Juga komen pd status sy semlm ! Sbg isteri kena letak kepercayaan pd seorg suami ! Tp bila sahabat nasihat utk tidak terlalu mengharap @ meletakkan sepenuh kepercayaan & simpan sedikit utk diri sendiri.. sy ada jawapan utk itu: "Sy ada 100% kepercayaan utk dia..takde sy simpan sikit pon untuk sy ! Kalau di takdirkan kepecayaan itu di khianati..sy tak tau dia amek % tu kat mana ! Dah serahkan semua pada dia..dan dia tahu semua tu " ** Phewww ! Status tentang rasa hati aje hari ini !! **
Awk nak sgt kan ! Sy cuba beralah ! Bagi masa kat awk ! Bagi ruang kat awk untuk fikir masak² ! Awk desak sy buat keputusan yg awk tahu sy tak boleh lakukannya ! Dan sekarang bila sy buat kenapa awak jadi macam ni ?? Sy cuba bahagiakan awk dgn bermacam cara ! Setiap org buat silap dan setiap org ada hak utk di maafkan tp awk nafikan hak sy ! Walau terluka sy cuba jg selindung dari org lain ! Sy nak org tau kita bahagia ! Habis daya sy ..sy cintakan awk sgt² tapi ..... Cut ! Sambungan cerpen dari blog ! Rasanya ada 3 episod dah kat sana ! Episod seterusnya terbantut ! Idea tak datang !! Eheeeeee... terimalah sy sbg kwn kamu yg suka menulis ini yer ! Sekian Terima Kasih Love U Deep Deep !!
Baca komen yg saya reply pada status semalam :

Komen itu mengingatkan sy pada hari pertama sy menitiskan air mata ! Dia tak tau ...mungkin smpai hari ni dia tak tau kesedihan sy ! Belum berkahwin..baru bercinta terasa separuh jiwa dah di bawa pergi oleh anak² !! Sungguh ! Di khabarkan dia sudah ada cinta dlm diri, hati sorg mama bagai hilang arah sekejap ! Masih tak hilang rasanya sakit bersalinkan dia ! Tau² sudah remaja, sudah boleh membuat keputusan sendiri ! Tapi dia harus ingat ...ke mana pon dia pergi dia masih seorang ANAK ! Ada perkara yg dia masih perlu mendpt kebenaran dari family sendiri ! Teringat pula kata² ini : Setiap titisan air mata hatta air mata kerinduan ibu, si anak akan berdosa ! Dan kerana itu sebagai seorang ibu..sentiasa cuba maafkan anak² ! Restukan mereka ..insyaallah mudah utk mereka melalui kehidupan ini ! Terima kasih pada yg menasihati !!
Terbawak² dlm mimpi cerita Ameera ! Bezanya dlm cerita tu suami Ameera cuma menerima offer kahwin kerana anak dan tidak pernah gembira dgn perkahwinan itu tapi dlm mimpi daku semalam hasben melonjak gembira bila di beri keizinan menikah satu lagi ! Senyum gembira riang ketawa dia dlm mimpi itu ! Ngeeeeee ...dan harus dia akui , semua lelaki pon hakikatnya tetap sama seperti dalam mimpi ku ! Dalam cerita Ameera itu hanyalah lakonan yg di arah oleh seorg pengarah !! Mana lelaki tolak rezeki macam tu ..cuba sakap ! cuba sakap ! ( Cakap dah jadi macam anak aku masa kecik sebut..SAKAP !)
Isteri (termasuk utk saya pesanan ini!),

Kekerasan tak akan mampu mengubah ! Kita cukup selesa bergelar isteri dan dgn selamba menjerit melawan bila suami berkata² tanpa kita sedar kesabaran setiap orang ada hadnya ! Melenting, menengking dan terlupa mungkin ada yang lain di luar memujuk dan memanjai dia sepenuh hati !! Lelaki ...lumrah mereka suka pada ketenangan & kecantikan !! Kecantikan yg bukan hnya dari paras rupa tapi dari sikap dan peribadi kita seorang wanita !!! Jgn di cabar suami atas perkara yg tidak di sukai ! Jgn di mintak menda yg kita sendiri tak inginkan sebenarnya kerana selain risau keegoan dia tercabar, kata² juga satu doa ! Pada dia ..bersabarlah ! Ini takdirNYA & ingat ...PENCERAIAN bukan pengakhiran sebuah kehidupan ! Berubahlah andai benar masih sayang !!! :'(
"Jgn terlalu berbangga dgn pasangan kerana dia bukan hak kita smpai bila² ! Ajal maut jodoh ketentuan DIA " Entah kenapa sy tak berapa bersetuju ! Yup mmg betul kita tak tau apa akan jadi esok hari, kita tak tau samada kita di uji dgn kematian @ pon dia yg mungkin berpaling arah tapi sy masih memegang prinsip "HARGAI SEMENTARA ADA" Sy tak nak menyesal kerana tidak menzahirkan sedangkan sy berpeluang untuk berbuat begitu ! Lain org lain caranya...dan ini cara sy ! Darling ...ILYSM ! LUDD !!
Terbaca ini di hp dia "Ada top up ?" Phewwww..darah menyerbu ke kepala ! Ku sejukkan diri dgn mandi di malam hari ! Selesai mandi,selesai pakai baju, tepek bedak sikit terus tuju kat bilik dia. "BF ada mintak top up ke?" Dia geleng pale tapi ku bagi amaran KERAS "Jgn sekali pon mama tahu bf Yun mintak walau seposen pon kat Yun yer kalau tanak mama pecahkan hp ngn muka dia sekali!! Jgn jadi bodoh ..lelaki yg mintak duit kat pompuan lelaki tak boleh pakai !!" Ye ! Kepantangan aku lelaki mintak duit kat pompuan ! Baru jadi bf dah ada hati mintak itu ini yer!! Dlm isu ini aku takde kompromi ..bole jadi lg ganas dari Zed mengeluarkan kata, boleh jadi zalim macam Ibu Mertua Kassim Selamat jugak !
Panjang²kan status facebook saya ? Ahaaaaaa...jangan tak tau saya telah menjadikan facebbok saya mini blog saya !
Sekian Terima Kasih !

Thursday, June 14, 2012

Selagi ada nafas ..sampai bila pon aku akan bercerita !!!

Hotchat HotFM "Darah". Yeeee ..tiba² teringat ! 24 July 2009 pukul 8 am suami dah keluar bekerja, sedang tidor tiba² rasa punggung panas & basah ! Bila tgk terus terjerit "Makkk...darahhh !" ! Kebetulan mak mertua ada kat ujung kaki tgh tgk TV ! Dia bingkas bangun terkejut ! Yg aku dah berdegup jantung ! Terngiang² kata doktor " Awk boleh gugur anytime kalau teruskan kandungan ni ! Kami kalau boleh nak selamatkan ibu, nyawa awak jugak bahaya !"

Masa tu kat pikiran tak ingat dah pasal nyawa sendiri tapi duk bayangkan nasib anak dlm kandungan ! Darah melimpah keluar..pekat memenuhi tilam !! Mak masa tu kelam kabut cari org hantarkan kat hospital ! Syukur segalanya di permudahkan !

Di tolak masuk OT tanpa tggu hasben ! Nurse berulangkali suruh mengucap ! 3 hari dlm ICU ..sedar² ku lihat mata lelaki itu bengkak ! Kesan menangis ! Dia cakap " Baba tak tau mcm mana nak teruskan hidup bila doktor cakap harapan syg cuma 50-50 " Tanya mana baby, dia cakap dlm NICU ! Lepas seminggu kot baru boleh tgk baby, itu pon merayu nurse lepaskan aku keluar ! Dan bila kali pertama lihat dia..terkedu !! Dia hanya sebesar lengan !! Alhamdullillah ..bulan depan dah masuk 3 tahun umur dia ! Bangga kerana dia melengkapi hidup kami sekeluarga !!

Ini status pagi tadi ! Ku update tentang dia ! Bawah ni status kemudiannya ! Baru sebentar tadi update !

Cerita lama ? Itu untuk kamu !! Tapi selagi nafas ini ada selagi itu cerita tentang Qaisarah Irdina Jefry tetap segar di ingatan ! Sampai mati aku tetap akan bercerita tentang dia, tentang betapa bangganya melahirkan dia biar pon nyawa yg menjadi taruhan .. fullstop !!

Mesti boleh agak kan nape keluar status macam tu ! Huhuhuhuhu ...selagi ada nyawa, selagi masih bernafas cerita itu tetap bermain di bibir ! Jangan komen kalau tidak punya naluri keibuan yang tinggi ! Jangan komen kalau tak pernah merasa apa yang orang lain rasa ! Even aku di uji macam tu pon aku bangga sebab bukan semua di beri peluang untuk merasa dugaan sebegitu !!

Sedih ofkos sedih sebab aku dah tak boleh lagi melahirkan tapi rasanya keputusan untuk teruskan dengan kandungan itu SANGAT SANGAT SANGAT TEPAT !! Sekarang dia ada melengkapi hidup kami sekeluarga ! Dia membuat lelah ini hilang..dia jugak kadang menambah lelah yang ada ..hehehehehhe !

Ibu kannn ..biarlah berapa tahun pon melahirkan..dah tentu akan ingat saat itu sampai bila² !

Yun...17 tahun dulu aku lahirkan ! Hari Isnin malam pukul 8 lebih aku dah start sakit ! Bersalin kat Klinik swasta kat Gombak sana ! Aku ingat lagi sampai terbogel aku tanggalkan baju . Ye la..baju dia kan cuma tali kat belakang..baju putih tu ! Ingat lagi papa yang teman aku dalam bilik bersalin tu ! Suami ?? Kami dah punya krisis masa tu ! Aku pon dah takde perasaan cinta kat dia so memang tak kisah lah dia nak tidor mati ke kat umah masa tu, nak mati pon dah tak kisah kot ! So papa amek alih ! Papa pujuk dgn sabar ! Aku ingat lagi..aku merengek mengalahkan anak kecik ! Tengah merengek tu tertengok gunting pisau alat² nak membedah terus aku diam ! Diam kejap aje ..pastu sambung balik ! Even aku bukan bongsu tapi mengada memang berada di tahap yang tak boleh blah ! Pagi Selasa aku selamat lahirkan Yun ..berat 2.8kg, normal !

Qistina ..hadir dia selang 7 tahun ! Ini anak pertama hasil cinta perkahwinan kali ke dua ! Perkahwinan dengan lelaki yang sangat² aku sayangi ! Sangat² aku cinta (baba..sungguh ! sayang cintakan baba !cinta sangat² ba !). Hari Ahad air ketuban pecah ! Aku dah start sakit yang sangat² azab ! Mami dah tak keruan memujuk ! Berkali merayu kat doktor mohon di bedah aje tapi hospital gomen kann...tak di izinkan ! Aku rentap semua wayar kat badan ! Berjalan mundar mandir dalam bilik tu ! Masuk toilet bukak air besar² pancutkan ke pinggang ! Nurse datang marah tapi dia pulak dapat maki aku ! Doktor pon sama ...dah tak ingat org dah masa tu ! Tunggu jugak kalau ada nurse yg sound  "Main tak sakit!!" tapi takde pon ! Sape sound macam tu memang mendapat la kannnnn ! Suami ?? Dgn sabar dia mengikut rentak aku ! Memujuk ! Mengurut sampaikan lengan dia hijau kena pulas setiap kali aku menahan sakit !! Bayangkan ..Ahad sakit dan akhirnya 3.30am hari Selasa 24 July 2002 tiba² dia menyongsang ! Barulah aku di operate ! Merasa sakit normal ngan sakit operate ! 3.4kg ...Fuhhh ..fobia !!

Zafry ..lepas 6 tahun Qistina di lahirkan ! Fobia dah ilang ! Ingat lagi sebelum dia betul² ada dalam kandungan, lambat period sehari dah beli test kit ! Dia ni memang ku tunggu² ! Suami pon berharap sangat dapat anak lelaki !! Yg ini aku bersalin kat swasta semula ! Kat Damai ...22 March 2008 hari Sabtu ! Tapi sebab fobia dgn Qistina tu sebenarnya masih ada sisa, aku mintak kat doktor untuk operate awal² ! So hari Sabtu pukul 10am doktor suh masuk wad..pukul 2pm di operate ! Keluar aje bukan main semangat ! 3.8kg ..bulat ! rambut tegak hitam melekat kulit dia ! Sekarang dah masuk 4 tahun ..putih hensem lagikkk..heheheheh !

Sarah plak ..Zafry baru 7 8 bulan dalam kandungan ! Doktor tak kasi continue sbb luka bersalinkan Zafry belum pulih sepenuhnya ! Aku di terangkan macam² risiko ..tapi berkeras untuk teruskan jugak ! Yakinkan dalam hati keputusan aku tak salah ! Baca balik kat atas ! Itu cara kelahiran dia ! Uri bawah type 4 ! Tak cukup minggu ..baru 28 minggu masa tu ! Lahir berat 1.5kg ! Lepas 2 bulan dia koma ! Doktor kata dah tak ada harapan ! Kalau sembuh pon mungkin cacat sebab oksigen tak sampai otak ! Tapi ..Allah kan ada ! Dah 3 tahun umur dia skrg ! Sihat ..sangat comel sangat bijak sangat geram dengan dia !

Kannnnn ! Ku ingat setiap kali melahirkan mereka ! Cukup itu 4 orang ! Sekarang dah takde rahim ..dah tak akan boleh lagi melahirkan ! Takpe ...mereka sudah cukup sempurnakan hidup aku ! Sekarang masa membesarkan mereka bersama lelaki itu ♥♥♥



Wednesday, June 13, 2012

Anak Itu Permata Hati !

Semalam pukul 6pm macam tu perut rasa berkeroncong sangat². Baru teringat breakfast cuma amek donut size XL seketul ngan soya bean sebotol. Pastu takde makan apa pon. Mula la call hasben ! Aku punye peel memang mengada..even tau dia tak habis keje lagi tetap nak merengek ! Alaaaaaa...dengar dia sebut "Sayang balik kang makan yer ! Nanti baba balik cepat !" pon dah cukup kenyangkan diri untuk sementara !

Lepas call sambung buat kerja ! Kerja aku paling awal pukul 7.30 baru siap ! Tunggu bondweb price keluar lagikkk ! Nak turun rasa malas sangat ! So tahan kelaparan dengan berfacebook ! Layan kawan² berborak !

Pastu siap kerja terus bergegas balik ! Dah tak balik ngan hasben :( Dia balik naik motor sendiri ! paling awal sampai umah pukul 11 mamat tu ! Takpelaaa..cari rezeki kannnn..

Sambil drive tetiba terpikir.."Call anak² la..suh derang tunggu kedai makan depan umah tu, boleh makan sama² "  eheeeeeee...boleh bermanja dengan derang kannnnn !

Sampai kedai dalam pukul 8 nmpak derang baru nak sampai ! Zafry dah jerit "Mama ! Mama ! Mama !"..macam lah mama baru balik dari perantauan !

Ini gambar derang masa tunggu order ! Tak duk diam ..rasa macam nak bungkus aje semua makanan makan kat umah ! Tapi sabarkan hati .. So aku oder meehoon goreng ngn teh o ais , Yun oder meehon tomyam ngn tembikai, Qistina oder kueytiaw goreng ngn air mangga, budak berdua ni ku oderkan satu nasi goreng cina di bagi dua dengan milo ais sorang satu !

Sampai aje makanan yang kecik² mula buat melasak ! Abes terabur makanan kat meja ! Malas nak layan aku amek aje tisu lap atas meja tu ! Ni kalau ikut hati memang makan menu tambahan derang nih ..menu penampar jepun ! Pastu bila siap makan aku tengok Yun ngn Qistina tak abes makan..sikit aje derang sentuh ! Aku cakap laaa "lain kali kalau kenyang cakap kenyang..mama cari duit penat² korang main² macam ni yer!"

Derang berdua diam aje ! Ye laaa...sedih jugak sebab kita ye ye ingatkan derang ! Tapi makan tak habis.. membazir aje !

Balik umah bukak ekon terus baring kejap ! Bukan takat letih kerja tapi letih layan Zafry ngan Sarah kat kedai tadi ! Tengah rest tu tiba² Qistina bersuara "Mama..esok tak payah bagi duit sekolah yer ! Ganti balik duit kueytiaw adik makan tak habis !" Uwaaaaaa..ku tarik tangan dia terus peluk dia  "laaaaa..nape cakap macam tu ! Mama tak suruh pon adik ganti ! Mama tak suka adik membazir aje !" Menitis air mata dia masa tu !!

Dia memang manja ! Kan dah cakap memang ada beza antara dia ngn Yun. Yun buat biasa aje walau aku menegur ! Tapi Qistina ..bila aku nampak macam nak merajuk sure dia susah hati ! Huhuhuhuhu ...anak² ni kannn ! Tingkah mereka..kata² mereka boleh buat kita sebagai seorang mak rasa samada di sayangi atau sebaliknya kannn ^_*

Bawah ni aku copy paste status aku kat FB pasal anak² ! Aku tidak sempurna lagi sebagai seorang ibu ..tapi insyaallah sama² boleh melengkapi !
MORNING ! Dgr topik HotFm "kajian menunjukkan ibu byk dera anak!" ? Tak tau nak komen caner tapi kalau aku sendiri tak tergamak barangkali ! Cuma ada beza antara si sulung dgn no 2 . Yg sulung masa kecik jarang di peluk di manja & bila start darjah 1 dia dah nmpk ada gap kat situ ! Dia tak biasa meluahkan & masih ada rahsia antara kami !

Dan kesilapan itu tidak di ulang pada anak no 2 dan seterusnya ! Paling ketara Qistina..biarpon dia juga nakal tapi kami rapat ! Tak pernah sehari terlupa untuk memeluk dan bermanja ! Dah 10 tahun pon umur ..suka bercerita ttg diri & anganannya ! Paling rasa terharu (via dlm hati sebut gedik) bila dia ckp "Adik syg mama ..klu dah kawen nnt suami adik marah mama, adik nak halau dia!" 

Pengajaran berguna utk diri sendiri ...SIBUK MANA PON KITA SEORG IBU, JGN LUPA UTK PELUK DAN BERMANJA DGN ANAK² WALAUPON SEKEJAP ! Nakal mana pon mereka sure kasih syg kita buat mereka terdiam !! Cubalah ! 
Anak kecil tak boleh di gunakan kekerasan yg kerap dlm menangani kenakalan mereka. Bukan hnya kerana risau tidak memberi kesan akibat sudah lali tapi juga takut bila mereka membesar tanpa kasih syg mereka mudah menyakiti!!
Bye ! Ada rezeki dengar lagi celotehan daku yer !


Tuesday, June 12, 2012

Koleksi Shilla Firdaus











Sekian Terima Kasih !.


Thursday, June 7, 2012

HATI TUAN PUNYA BLOG SEDANG DI SELANGGARA !

Maaf bila sudah lama tak berupdate!
Saya tau masih ada yang sudi menjengah
Masih ada yang tak jemu untuk datang
Tapiii.... tunggu ehhh !
Ada masa nanti ku update semula
Sekarang mmg tak sempat
Tak dan nak buat entry sebab
HATI TUAN PUNYA BLOG SEDANG DI SELANGGARA !

smile pulekkk !

Sekian terima kasihhh.....ohlala !!



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Photobucket