Friday, January 9, 2015

Alfatihah Mami



Ya Allah. Duk berulangkali dgr lagu Tanpamu CT tu , tiba² baru saya teringat. 

6tahun yang lalu. 9 Januari juga hari Jumaat :Time ni tgh shopping kat Sogo. Mami ada call pagi tadi. Mami mintak wallet merah . 

"Ila belikan laaa. Nanti mami mati tak sempat merasa " 

"Mengadalah ! Org cakap nak mati ni lagi lama umur dia"

Acuh tak acuh jawab mami call. 

"Anak mami ni mmg mcm ni. Semua pon. Mami call je sibuk taknak layan" 

"Dah mami merepek sape nak layan?"

**airmata mengalir**

Balik dari Sogo 2.45, tgk ada miss call bertalu kat hp. Kawan opis kata "Kak, hp byk kali bunyi. Saya angkat. Mami akak sakit. Tak sedar"

Aikk ..baru tadi borak². Takpelah. Karang balik. Saya boleh lepak² lagi kat opis. Pukul 3 lebih baru saya gerak dari opis, itu pon bila jiran bgtau mami dah di hantar ke hospital.

Smpai hospital, kaki bagai terkaku. Mami tak sedar. Doktor jumpa kami dan bgtau "Mami takde harapan" ....

Eh ! Mami ni dah kenapa. Jgn main². Adik saya dah menangis. Saya terdiam. Tak tau nak cakap mcm mana dan akhirnya saya juga menangis kat situ. Tak lama mami di tolak masuk kat Unit Rapi. Mami bangun ! Tgk..saya tau mami kuat. Mami pandang saya. Saya pandang mata mami. 

"kenapa anak² mami nangis ?" mami tanya. Mami pandang doktor 

"Kenapa dgn I doctor ?" , bila doktor explain, mami pandang dan terus menangis "Mami taknak mati lagi " :'( 

Ya Allah. Sungguh tak boleh lupa raut wajah mami. Wajah mcm mintak di selamatkan sangat². Mami baring dgn keadaan yang cukup rentap hati ini melihat. Sebaik doktor tebuk leher mami , terus mami tak sedar. Saya tgk kaki mami lama² mcm lurus. Tanda org nak pergi kan. Kulit mami pon dah pucat.

"Mami ..jangan tinggal Ila. Sape nak dgr lagi kesedihan Ila nanti ? Sape nak jaga Yuyun nanti. Mami...bangun mi ! Bangun "

Setiap masa tunggu keajaiban. Kami tidor hospital. Taknak tinggalkan mami.Nak tgk mami sedar tapi sebaik doktor suruh panggil semua family dekat ziarah mami, dah suruh baca Yasin semua, saat itu hati hancur. Ptg tu masa tunggu kat pintu hospital, adik saya keluar "Mami dah tak ada" 

"Mamiiiiiiii !"  saya terduduk kat pintu hospital.

"sape nak jaga Ila mi?" menangis tersedu tanpa peduli lagi org sekeliling

"Syg ...Jgn mcm ni. Baba janji baba tak akan abaikan syg. Baba janji akan jaga syg smpai bila². Syg dah takde mami, tapi syg ada mak lagi kan. Baba janji. Pegang cakap baba ni. Smpai mati pon, baba tak akan tinggalkan syg. Bangun. Pegi tgk mami kat dalam. " Jeff memujuk perlahan smbil memapah saya masuk tgk jasad mami terbujur kaku. 

Mami dah tak bergerak. Mami dah tak bersuara. Takde lagi bebelan mami. Takde lagi tangan urut kaki ni bila balik keje lenguh. Takde lagi doa dari seorang ibu pada anak². Kami hilang semua itu.

"Ila..ingat. Ila kena kuat. Apa pon jadi, utamakan anak². Adik beradik jgn pernah berpisah" terngiang pesanan mami masa mami ada.

10 Januari 2015. Cukup 6tahun mami pergi. Tinggalkan segalanya menjadi kerinduan yg cukup sarat .

Alfatihah mami. Damailah mami kat sana. Kami adik beradik tak lagi bergaduh mcm dulu. Kalau mami dapat tgk, mesti mami bangga. Boy pon jaga Ila dgn anak cukup baik, sama mcm janji dia hari pertama mami pergi dulu.

Rindu mami..rindu sgt sgt :'(



Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...


Photobucket