Monday, May 19, 2014

Anak² Itu Anugerah

Dah hampir 14tahun kami berpisah dan dah dkt 12 tahun tak berjumpa. Awal² penceraian, dia ada dtg nak jumpa Yuyun . Saya tidak pernah sekali menghalang. Jumpalah kalau nak jumpa. Itu anak dia juga.

12tahun terus sepi. Hilang tanpa khabar berita hinggalah akhir² ini Yuyun rindu pada ayahnya. Dia mintak saya tolong menjejak ayahnya. Hanya perlukan 2 hari saje sebaik saya post status kat wall facebook saya, ada pm yang bagitahu mana si ayah ada. Rasanya dah taknak cerita lagi kat sini, cukuplah tertulis di facebook saya sahaja. Saya taknak terus di persalahkan sedangkan saya di ajar untuk tidak pernah malu dgn apa aje yang terjadi dalam hidup. Ye ..org lain mungkin tak sama cara dgn saya, tak boleh nak halang cara pemikiran masing²..terpulang cuma Insyaallah, saya tahu apa yang saya lakukan :)

Saya tak perlu sebenarnya fikirkan kehidupan mereka tapi saya kena sedar itu darah daging Yuyun. Bahagia Yuyun, bahagia kami sekeluarga. Saat dgr adik² satu bapa dia ada di Rumah Anak Yatim/Miskin, saya bagikan tersentak. Ke mana mereka yang bertanggungjawab ? Air mata menitis perlahan². Saya hubungi Rumah Anak Yatim/Miskin bertanyakan cerita. Ya Allah..kakak baru 9tahun, si adik 6tahun. Sebaya dgn Zafry. Anak sendiri umur macam tu, asik nak berpeluk bermanja tapi mereka ?  :'(

Bila tahu keperitan mereka di Rumah itu, saya berusaha kumpulkan derma dari kawan² utk mereka. Alhamdullillah..dalam masa 2 hari jugak terkumpul RM3,207/= . Saya rancang untuk lawat mereka pada Sabtu. Mlm Jumaat itu, saya dgn Jeff beli barang dapur utk anak² di situ. Ingin saya jelaskan, kutipan bukan utk adik Yun semata², jumlah itu utk kesemua mereka yang ada di situ.

Sabtu bangun pagi, Yuyun dah eksaited nak jumpa. Kami bersiap². Tunggu Jeff balik kerja. Dia yang nak ikut serta.

12 lebih kami gerak dari rumah. Berpandukan arahan Waze kami jejak Rumah Anak Yatim itu. Huhuhu ..waze bawak kami guna jalan dalam. Bersimpang siur..nasib baik smpai.

Turun dari kereta, bagi salam dan di jemput masuk. Baru nak masuk terpandang wajah bekas kakak ipar. Allah...menangis berpelukan. Lama sungguh tak jumpa. Dan sebaik di kenalkan dgn adik² Yun, air mata terus tak tertahan. Suci sungguh muka. Anak² kecik yang belom mengerti apa sebenarnya yang terjadi.



Yuyun tersenyum gembira. Jeff tgh kusyuk mendengar cerita dari Kak Ela, pengasas Rumah Anak Yatim/Miskin itu. Saya sedang tersenyum melihat Yuyun yang tersenyum bahagia. 



Tengoklah wajah tiga beradik ni. Seiraskan. Sama cantik. Sama manis senyuman mereka. Sama ayah berlainan ibu dan membesar dgn cara yang berbeza. Tgk gambar ini berulang kali, mmg bertakung air mata.

Jeff ada suarakan hasrat nak jaga tapi entahlah, mereka masih punya waris. Ada bermcm proses yang kami perlu lalu. Biarlah ..mungkin kami boleh menjenguk mereka selalu nanti kan. Tapi hari tu, kami mintak izin dari Kak Ella untuk bawak mereka pulang. Nak belikan baju². Bila tnya, gembira muka tanda nak ikut.

Masuk kereta, Jeff tanya "Sape nak makan ". Laju je yang kecik "Nak makan KFC " ..huhuhu..kesiankan. Eh lupa..yg kecik nama Amani, si kakak Raihan. Terus Jeff cari KFC berdekatan . Nak masuk KFC, Amani pimpin tangan Jeff. Dah macam anak sendiri. Sarah ngn Zafry dah laju ke depan.


Sedih tgk saat ini. Amani sungguh² menikmati. 2 ketol dia habiskan ayam tu. Saya perhati penuh sayu. Tak tau nak gambarkan rasa hati ini tapi saat itu saya rasa bahagia kerana dapat gembirakan hati mereka walau hakikat mereka bukan anak² saya.

Balik dari makan, hantar Sarah Zafry Qistina ke rumah mak. Nak bawak semua takut tak terkawal. Rancang nak beli pakaian untuk Amani dan Raihan. Nak pergi jauh² dah malam masa tu. Terus bawak pegi Tesco dkt Selayang.


Apa yang terlintas kat pikiran saat pandang gambar ini ? Jefry lagi tiada kena mengena dgn anak² ini. Ini anak pada bekas suami saya tapi tgk cara dia melayan. Di anggap sama mcm anak sendiri. Sungguh, saat ini saya menangis lagi. Betapa beruntung saya di temukan dgn dia. Lelaki yang sgt² memahami. Dia tidak mewahkan saya dan anak² dgn wang ringgit tapi dia bagi kasih sayang yang melimpah ruah. Setiap apa yang saya buat, dia bagi sokongan. Di beri semangat. "Anak² tak salah kan syg" saat saya tnya dia cara dia melayan Amani dan Raihan. Moga Jeff terus di beri kesihatan yang baik dan di limpahi rezeki untuk terus menjaga semua yang menjadi amanah pada dia.


Ini gambar sebelom shopping tadi. Yang follow saya kat facebook mesti tahu kan, betapa ghairah saya nak dapatkan kereta Exora. Allah perkenankan. Dan bila dapat, rupanya kami nak bagi keselesaan kat semua anak² termasuk adik² Yun ni. Lena derang di blkg.


Heeeeee..ni plak pic Amani dgn Sarah. Next day nih. Nak bawak g swimming pool sbb Amani mintak nak mandi kolam. Nasib baik kat Selayang ada Kolam Sri Siantan nih...hehehehhe



Sarah yang takut² nak main air. Amani tersenyum simpul kat sebelah. Puas tengok derang gembira. Masa ni Jeff tak ikut. Dia kerja tapi dia janji nak balik awal jugak.Nak hantar anak² tu pulang ke Rumah mereka.


Tgk tu..Amani tgh leka dgn jam baru dia. Ni tgh shopping baju untuk dia dua beradik. Kejap² datang peluk saya. Lama dah barangkali tak berpeluang jalan² mcm tu kan. Pic kanan kat kedai makan. Heheheh..Amani ajak makan KFC lagi tapi "Ala sayang..mama nak makan nasik la, lain kali plak yer. Semlm kan dah mkn KFC "...huhuhu..daku udah pening dgn KFC. Seminggu hampir 3 4 kali anak² ajak makan.

"Yuyun ..Ini aje yang termampu mama lakukan untuk kegembiraan Yuyun dan adik² Yuyun. Ingat pesan mama, belajar pandai², kerja bagus dan nanti jaga semua adik² Yun . Kalau mama dgn baba dah tak ada, Yuyun je mama harapkan jaga semua..Qistina, Zafry, Sarah, Raihan dan Amani. Ingat pesan mama juga, apa pon pandangan org pada Yun pasal ayah Yun, jgn pernah bersedih. Jgn pernah rasa malu. Semua org pernah buat silap Yun. Ayah Yun juga tak terlepas. Doakan nanti kalau ayah di bebaskan. dia boleh berubah mejadi ayah terbaik untuk Yun dan adik²"

Dan untuk lelaki itu " Ini sahaja yang termampu saya tolong. Gembirakan anak² Abg sementara abg jauh dari mereka. Nanti bila semua dah kembali pulih, saya mohon satu. Berubahlah. Bawa pulang Raihan dan Amani. Jaga mereka. Jgn nafikan hak mereka untuk dapat kebahagiaan dari ayah kandung mereka sendiri. Saya doakan yang baik² utk abg dan anak² "

--Terima Kasih Allah memberi bahagia tidak bertepi seperti ini. Memberi peluang untuk berbuat baik pada sesiapa sahaja tak kira orang yang pernah tinggalkan cerita pahit untuk di telan. Yang berlaku bkn utk di kesali tapi di jadikan satu pengajaran untuk menjadi lebih baik --

JEFRY ....Syg sayangkan Baba sgt² ! Seluruh hidup ini untuk baba dan anak². Terima kasih atas segalanya.




6 comments:

Mama Nadim Zafril

Sedih baca coretan nie.. N bangga dgn kesungguhan dan ketabahan akak.. Smg akak bahagia disamping family tersayang.
Jom follow blog saya plak.. Huhjhu

www.sweetmama78.blogspot.com

idzwa kamaruddin

speechless....semoga Allah SWT merahmati kamu sekeluarga..

puan yuss

Sdg sekeluarga sdg sakit mata..baca kisah k.shila,airmata meramu2 dh..Allah..sy x mnkin sekuat k.shila.

a_maya

sedih saya baca kak..saya terharu dgn apa yg akk buat ni...
good job kak..semoaga Allah merahmati akak sekeluarga..
untuk Yun, saya faham perasaan awak..

follow saya..
http://mayanorhawati.blogspot.com/

FARAH deeb

Kite tau kakak kite ni kuat! Go kakak go! Haishhh mana plak tisu nak lap hingus nih! Jemput Singgah: Tips:Creampuff aka Choux Pastry

Kasih Ibu Arif Atan

Salam kak, lama tak singgah sini tetiba sy baca entry sedih ni... semoga ALLAH permudahkan segala urusan akak sekeluarga...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Photobucket