Wednesday, June 13, 2012

Anak Itu Permata Hati !

Semalam pukul 6pm macam tu perut rasa berkeroncong sangat². Baru teringat breakfast cuma amek donut size XL seketul ngan soya bean sebotol. Pastu takde makan apa pon. Mula la call hasben ! Aku punye peel memang mengada..even tau dia tak habis keje lagi tetap nak merengek ! Alaaaaaa...dengar dia sebut "Sayang balik kang makan yer ! Nanti baba balik cepat !" pon dah cukup kenyangkan diri untuk sementara !

Lepas call sambung buat kerja ! Kerja aku paling awal pukul 7.30 baru siap ! Tunggu bondweb price keluar lagikkk ! Nak turun rasa malas sangat ! So tahan kelaparan dengan berfacebook ! Layan kawan² berborak !

Pastu siap kerja terus bergegas balik ! Dah tak balik ngan hasben :( Dia balik naik motor sendiri ! paling awal sampai umah pukul 11 mamat tu ! Takpelaaa..cari rezeki kannnn..

Sambil drive tetiba terpikir.."Call anak² la..suh derang tunggu kedai makan depan umah tu, boleh makan sama² "  eheeeeeee...boleh bermanja dengan derang kannnnn !

Sampai kedai dalam pukul 8 nmpak derang baru nak sampai ! Zafry dah jerit "Mama ! Mama ! Mama !"..macam lah mama baru balik dari perantauan !

Ini gambar derang masa tunggu order ! Tak duk diam ..rasa macam nak bungkus aje semua makanan makan kat umah ! Tapi sabarkan hati .. So aku oder meehoon goreng ngn teh o ais , Yun oder meehon tomyam ngn tembikai, Qistina oder kueytiaw goreng ngn air mangga, budak berdua ni ku oderkan satu nasi goreng cina di bagi dua dengan milo ais sorang satu !

Sampai aje makanan yang kecik² mula buat melasak ! Abes terabur makanan kat meja ! Malas nak layan aku amek aje tisu lap atas meja tu ! Ni kalau ikut hati memang makan menu tambahan derang nih ..menu penampar jepun ! Pastu bila siap makan aku tengok Yun ngn Qistina tak abes makan..sikit aje derang sentuh ! Aku cakap laaa "lain kali kalau kenyang cakap kenyang..mama cari duit penat² korang main² macam ni yer!"

Derang berdua diam aje ! Ye laaa...sedih jugak sebab kita ye ye ingatkan derang ! Tapi makan tak habis.. membazir aje !

Balik umah bukak ekon terus baring kejap ! Bukan takat letih kerja tapi letih layan Zafry ngan Sarah kat kedai tadi ! Tengah rest tu tiba² Qistina bersuara "Mama..esok tak payah bagi duit sekolah yer ! Ganti balik duit kueytiaw adik makan tak habis !" Uwaaaaaa..ku tarik tangan dia terus peluk dia  "laaaaa..nape cakap macam tu ! Mama tak suruh pon adik ganti ! Mama tak suka adik membazir aje !" Menitis air mata dia masa tu !!

Dia memang manja ! Kan dah cakap memang ada beza antara dia ngn Yun. Yun buat biasa aje walau aku menegur ! Tapi Qistina ..bila aku nampak macam nak merajuk sure dia susah hati ! Huhuhuhuhu ...anak² ni kannn ! Tingkah mereka..kata² mereka boleh buat kita sebagai seorang mak rasa samada di sayangi atau sebaliknya kannn ^_*

Bawah ni aku copy paste status aku kat FB pasal anak² ! Aku tidak sempurna lagi sebagai seorang ibu ..tapi insyaallah sama² boleh melengkapi !
MORNING ! Dgr topik HotFm "kajian menunjukkan ibu byk dera anak!" ? Tak tau nak komen caner tapi kalau aku sendiri tak tergamak barangkali ! Cuma ada beza antara si sulung dgn no 2 . Yg sulung masa kecik jarang di peluk di manja & bila start darjah 1 dia dah nmpk ada gap kat situ ! Dia tak biasa meluahkan & masih ada rahsia antara kami !

Dan kesilapan itu tidak di ulang pada anak no 2 dan seterusnya ! Paling ketara Qistina..biarpon dia juga nakal tapi kami rapat ! Tak pernah sehari terlupa untuk memeluk dan bermanja ! Dah 10 tahun pon umur ..suka bercerita ttg diri & anganannya ! Paling rasa terharu (via dlm hati sebut gedik) bila dia ckp "Adik syg mama ..klu dah kawen nnt suami adik marah mama, adik nak halau dia!" 

Pengajaran berguna utk diri sendiri ...SIBUK MANA PON KITA SEORG IBU, JGN LUPA UTK PELUK DAN BERMANJA DGN ANAK² WALAUPON SEKEJAP ! Nakal mana pon mereka sure kasih syg kita buat mereka terdiam !! Cubalah ! 
Anak kecil tak boleh di gunakan kekerasan yg kerap dlm menangani kenakalan mereka. Bukan hnya kerana risau tidak memberi kesan akibat sudah lali tapi juga takut bila mereka membesar tanpa kasih syg mereka mudah menyakiti!!
Bye ! Ada rezeki dengar lagi celotehan daku yer !


2 comments:

ieda

klakar je kak penampar jepun.

anak tu anugerah terindah kan kak.
setiap kali lepas marah anak rasa menyesal sgt2, walaupun marah tu sikit je. lepastu mula nak marah kat diri sendiri.

InsyaAllah nanti diorg dah besar, diorg akan berbakti pada kita. amin

pinky

touching....anak o anak...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Photobucket