Monday, March 28, 2011

POLIGAMI BUKAN SATU KESALAHAN....tp adillah!!

terbaca "lelaki boleh adil dlm membahagi cinta pd lebih dr seorg wanita,tapi itu ketika dlm percintaan tidak dlm poligami!" me?? AGAK SETUJU!!
STATUS SEMALAM NEH..BUKAN STATUS SUKA² SEBENARNYA TAPI PUNYA MAKSUD YANG CUKUP DALAM..STATUS YANG LAHIR BILA LIHAT INSAN TERSAYANG TERPAKSA MELALUI SEMUA INI!!
LELAKI selalu tidak adil dalam berpoligami tapi dalam sedar atau tidak ..WANITA juga memainkan peranan dalam ketidak adilan itu!! Lagi sekali..itu bukan alasan kerana LELAKI di kurniakan sembilan akal untuk berfikir berbanding WANITA yang cuma punye satu akal tapi sembilan nafsu!!
INI STATUS PAGI TADI..ENTAH LA NAPE LATELY NI ASYIK TERINGAT MENDA NI...TAK TAU KERANA ADA PETANDA YANG INGIN "DIA" BERIKAN ATAU KERANA SIMPATI KAT KAWAN YANG  TERPAKSA TEMPUHI SEMUA NI DENGAN LINANGAN AIRMATA... SEDIH SEORANG WANITA BERGELAR ISTERI BILA TERPAKSA MENERIMA TAKDIR SEBEGINI. KADANG BILA AMARAH MENGUASAI DIRI..MULA SALAHKAN TAKDIR YANG MENIMPA!!

BAWAH NI LUAHAN HATI AKU YANG KECEWA DENGAN ISTILAH POLIGAMI...NOTA YANG KU KARANG SENDIRI..AKU PUBLISH KAT FB PADA 20 SEPTEMBER 2010 :
punya isteri & anak² yg tersgt ramai..tp dimana mereka bila dlm kesusahan??knp perlu mencari & mengadu kesusahan pd yg ditngglkn??...bkn jd masalah utk berbakti pd ayah kandung tp dia sendiri yg membina tembok besar antara kami....air mata nie menitis bila dikabarkan keadaan dia skrg bkn krn aku simpati pdnya..tp krn teringatkan mami yg menanggung segalanya hingga ke akhir nyawa..gara² seorg lelaki bernama FIRDAUS!!!!!!!!!!

aku mmg derhaka....tidak dpt memaafkan setiap perbuatannya sedangkan masih menggunakan nama dia dihujung nama sendiri..tp luka itu mmg sgt besar!!! bukan duit yg menjadi punca persengketaan ini!! ambik la brp yg dia nak..bkn berjuta pon yg mami tinggalkan!tak rugi ke mana pon menghalalkan sume tu..tp sikap dia!!sikap seorg lelaki yg bergelar ayah & suami!!

masih terbayang..dtg ketika mami nazak seumpama lawatan seorg teman!!hadir ke majlis tahlil hari pertama mami meninggal umpama hadir seorg jemputan!!mana pergi perasaan seorg suami??? sedangkan lafaz tidak pernah diberi..tp seolah² mami telah dijatuhkan cerai talak 3!!

aku mmg tersenyum semasa dihadapannya..tanpa dia ketahui...bermula hari tulah..perasaan benci mula menebal!! lebih baik berdiam dan menjauhkan diri..dari aku berhadapan & mengeluarkan perkataan yg paling kesat utk dia!!

dia patut berterima kasih pada mami..sbb pesanan mami la aku masih bole bertahan utk tidak bersuara. "jgn benci papa..sume yg terjadi antara mami ngan papa!anak² jgn sekali² benci kan papa!!"..mami terlalu tabah menerima keangkuhan seorg suami..tp tidak utk aku!!

tak perlu diceritakan kesengsaraan dia lg pd aku..biar dia tanggung semuanya!! teruskan hidup bertongkat langit!! tiba masanya..kau tetap akan tertunduk..tunduk memandang ke bumi tanpa suara!!!

maafkan aku papa...dulu kau lelaki yg paling aku syg..paling aku perlukan utk mengadu bila dlm kesusahan!! masih belum dpt dilupakan...masa melahirkan ank yg sulung,kau yg ada mengurut belakang,melegakan kesakitan..bukannya suami sendiri!!!tp semuanya hancur kerana nafsu seorg lelaki!!

dgn ank yg ramai hasil dari PERKAHWINAN² kau itu..aku percaya masih ada tgn yg akan menghulurkan bantuan!!masih ada tgn yg menadah mendoakan kesejahteraan seorg ayah..tp bukan dari aku!!

POLIGAMI BUKAN SATU KESALAHAN....tp adillah!!
poligami memang hak seorang lelaki sebenarnya..dan hak seorang wanita adalah untuk menyedarkan dia..supaya di SANA nanti dia tak perlu di persoalkan atas ketidak adilan dia itu!! 

sejujurnya..aku sendiri di hantui dengan kata² "hidup ibu kita banyak mempengaruhi hidup kita sendiri!"...entah!! macam ternanti² pulak sedangkan diri sendiri tak kuat nak terima semua itu..mungkin ingatan ini kerana CINTA aku dan dia pernah di uji. Maaf telah di hulurkan..tapi untuk melupakan TIDAK SAMA SEKALI.


3 comments:

risa

banyak yg saye tak tau pasal akak sebenarnya..hmmmm saye salute akak yg berjaya menyembunyikan kedukaan dalam senda gurau seharian..sesungguhnya akak memang wanita yg sangat saye kagum...saye berdoa yg baik2 untuk akak harini, esok dan selama2nya...sayang akak!!

babylove

sy juga.. semakin banyak sy membaca coretan kak sela, semakin mematangkan diri sy.. sy rasa sy ni org yg byk mslh.. tp sy tau ada org lain yg lebey bermasalah drpd sy.. semoga Allah memberi kak sela kekuatan.... dekatkan diri pada-Nya kak... Insya Allah, ketenangan itu pasti jadi milik kita

Shiela Firdaus

ayohhhh..me manusia biasa!! banyak menda yang dah di lalui....tinggal tak tergama nak citer sume jeee!

anyway..thanks a lot kat korang² nih...sentiasa bg semangat kat kita!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Photobucket